Till huvudsida

 

Glykemiskt index – en diet för ditt blodsocker

Glykemiskt index (GI) är ett sätt att mäta kolhydrater utifrån hur snabbt och länge de påverkar blodsockernivån.

Glykemiskt index (GI) är ett sätt att mäta kolhydrater utifrån hur snabbt och länge de påverkar blodsockernivån. Ett livsmedel med lågt GI tar längre tid och ger därför en långsammare ökning av blodsockret, medan högt GI ger en snabb ökning av blodsockret.

Genom att välja livsmedel med lågt GI kan man därför få en mer stabil blodsockerkurva. GI-måttet räknas utifrån hur 50 gram kolhydrater i ett visst livsmedel påverkar blodsockernivån under två timmar efter måltiden. Som referens använder man vitt bröd som har GI-värdet 100.

Hur uppnås en hälsosam låg GI kost?

Nedan kommer några tips på hur man kan ändra om sin kost så den blir mer GI-vänlig.

  • Välj proteinberikad pasta eller fullkornspasta – undvika potatismos, pommes frites och snabbris
  • Ät fullkornsbröd eller surdegsbröd – undvik vitt bröd
  • Testa quinoa eller bulgur som omväxling
  • Inkludera grönsaker så mycket som möjligt i din kost, såsom råa morötter, broccoli, blomkål och tomater. Grönsaker med medelhög till hög GI som bör undvikas inkluderar rödbetor och pumpa
  • Många, men inte alla, frukter har lågt GI, exempelvis körsbär, grapefrukt, persikor och äpplen. Frukt med högt GI inkluderar som bör undvikas är vattenmelon, ananas och övermogna bananer
  • Om du är sugen på ett mellanmål bör du inkludera naturliga jordnötter, valnötter, majschips eller en ”ruta” mörk choklad. Snacks med högt GI som du bör undvika är riskakor, knäckebröd och popcorn
  • Inkludera gröt, naturlig müsli eller fiberrika flingor i frukosten. Undvika frukostflingor som cornflakes, coco-pops och sötad müsli

Hur kan Betaglucare hjälpa?

Fibern i Betaglucare fungerar som en barriär för absorption av maten vi äter, vilket minskar GI värdet och gör att blodsockernivån stiger långsamt. På så sätt känner man sig även mätt längre. För en bra start på dagen med lågt GI värde, ät en portion Betaglucare havrehjärtan tillsammans med filmjölk och bär. Osäker på om det verkligen fungerar? Kontrollera blodsockret två timmar efter måltiden så ser du effekten!